Nokia-analyysi pääsi organisaatio- ja johtamistutkimuksen ykkösjulkaisuun

30.09.2015

Timo Vuoren ja Quy Huyn artikkeli johtoportaan tunteiden vaikutuksesta matkapuhelinjätin alamäkeen on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa.

Aalto-yliopiston strategisen johtamisen professorin Timo Vuoren ja ranskalaisen Inseadin kauppakorkeakoulun strategian professorin Quy Huyn artikkeli Distributed Attention and Shared Emotions in the Innovation Process: How Nokia Lost the Smartphone Battle julkaistiin hiljattain Administrative Science Quarterly -lehdessä. Saavutus on merkittävä: kyseessä on johtamis- ja organisaatiotutkimuksen arvostetuin lehti, joka julkaisee vuodessa ainoastaan 16 tiukan seulan läpäissyttä artikkelia, usein maailman huippuyliopistojen tutkijoilta. Artikkeli on saanut paljon julkisuutta paitsi Suomessa myös kansainvälisessä mediassa.

– ASQ painottaa teorian kehittämistä, ja se oli tärkein kriteeri myös artikkelimme hyväksymiselle. Kehitämme uutta teoriaa siitä, miten jaetut tunteet vaikuttavat organisaation innovaatioprosessin. Erityisesti haluamme selvittää, miten tunteiden vaikutus täydentää rakenteiden ja kognitiivisten rajoitteiden vaikutusta siihen, miten eri ryhmien ajatukset prosessissa yhdistyvät, Timo Vuori kertoo.

Pelkoa ja salailua

Innovaatioprosessi vaatii tehokasta tiedonkulkua eri johtoportaiden välillä ja niiden sisällä. Timo Vuoren ja Qyu Huyn tutkimuksessa paljastui, että Nokiassa tiedon liikkumisen ja siten innovaatioiden tielle tuli pelon ilmapiiri. Organisaation rakenteista johtunut huomion keskittyminen eri asioihin eri ryhmissä sekä tarinat ylimpien johtajien aggressiivisesta käytöksestä aiheuttivat keskijohdossa pelkoa ylintä johtoa kohtaan. Tämä sai heidät salaamaan ikäviä asioita, mikä taas esti tarvittavien korjausaskelien ottamisen.

Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella.

– Artikkelimme on osa laajempaa tutkimussuuntaa, joka selvittää tunteiden ja ilmapiirin vaikutusta organisaation toimintaan ja sitä kautta suorituskykyyn. Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella. Se ei välttämättä tarkoita pehmoilua, vaan strategian kehittämistä ja toteuttamista tukevan tunnekokonaisuuden luomista. 

Lisätietoja:

Professori Timo Vuori
Puh. 050 441 9072
timo.vuori@aalto.fi

Lue artikkeli täällä (asq.sagepub.com)